.flyt!

11/23/2010 08:46:00 em / I en annan del av Ulriks/ Hanna /

Jag är ju inne i världens flyt just nu förresten!

Förra veckan vann jag ju en bok i en liten skrivtävling. Okey, får väl hoppas att det var lite mer än flyt inblandat just där men det känns ju bra. Boken Mod att föda är snart min och det blir en bra förberedelse inför det som komma skall. Mitt mod inför de som komma skall verkar nämligen bara svikta mer och mer inför varje förlossning trots att det egentligen gått så himla bra? Boken har i alla fall fått väldigt bra kritik så det ska bli spännande.

Men så idag så vann jag TVÅ böcker som jag verkligen vill läsa också! De handlar om konsumtion båda två. Vem bryr sig? Om mig och dig och världen. Av Nanny-Maja Anderback:

"Det här är en bok om eftertanke. Det här en bok om fattigdom, kärlek och hänsynslöshet. En bok om uppmärksamhet, kläder och mat, en bok om handlingar och bekämpningsmedel. Det här är en bok om inspiration, sopor och omtanke, en bok om katastrofer, ansvarstagande och konsumtion. Det här är en bok om makt, pengar och bananer, en bok om sjukdomar och överlevnad. En bok om märken, företag och kaffe. Det här är en bok om grönsaker, girighet och arbete, en bok om kött, medvetenhet och barn. Det här är en bok om hälsa, vatten och liv, en bok om valmöjligheter. En bok om död. Det här är en bok om djur, natur och människor, en bok om oss."

Det låter så himla bra och jag kan nästan inte vänta på att få hem den!

Som bonus får jag även Naomi Kleins No Logo som är en häpnadsväckande och skrämmande resa i varumärkenas och storföretagens värld.

A.M.O anordnade tävlingen, i samarbete med hennes klädutmaning som alla borde anta någon gång då och då.

“Grundidéen med Klädutmaningen, som är bra för miljön, plånboken och den egna kreativiteten:
1. Inte köpa något nytt (läs köpstopp).
2. Gräva sig djupare in i garderoben.
3. Använda alla kläder minst en gång.
4. Undvika de nyköpa kläderna.
5. Om man absolut behöver något nytt ska man först se om man kan låna, byta eller köpa begagnat”

Själv planerar jag att hoppa på klädutmaningen då magen vuxit klart. Skulle kunna göra det nu, för jag har verkligen inga planer på att köpa mer kläder just nu, men tycker att mycket av mina gravidkläder är alldeles för nya för att räknas. Har ju redan fått köpa på mig en del nytt eftersom det jag haft tidigare med S och O är totalt utslitet. När man är gravid så använder man ju samma kläder hela tiden känns det som, garderoben är så begränsad ändå så det där med Klädutmaning har man ändå varje dag haha…

Tänk så bra att jag äntligen får lite litteratur nu när jag ändå inte kan göra någonting.

Etiketter: ,

0 hälsningar:

Skicka en kommentar

 
Find More Free Custom Color Layouts at April Showers