Svåra beslut!

5/02/2008 11:02:00 fm / I en annan del av Ulriks/ Hanna /

Tillbaka till hingstvalet! Belamour som jag nämnde tidigare ser ut att bli mitt förstaval. Just nu känns han mest aktuell. Har dock ytterligare några att fundera på, dessutom behöver jag någon back-up ifall mitt förstaval inte kan leverera då det gäller.

BALETTMEISTER



"Han gjorde ett mycket bra bruksprov och blev överlägsen segerhingst i dressyr bland 35 deltagande hingstar.Den mörkbrune hingsten Balettmeister är, precis som hans namn antyder, en "dansör" på dressyrbanan."



Denna tycker jag ser riktigt trevlig ut och han har en finfin stam bakom sig. Lite tveksam blir jag dock eftersom han endast verkar genom FAI (fryst) i Sverige vilket brukar ha något lägre dräktighetsprocent.





FRIEDENSRITTER


"Friedensritter matchas nu för tävling. Han har en rörelsemekanik man får gåshud av. Taktmässig, genom hela kroppen, uppförsbacke, gummi överallt. Lägg till ridbarhet (9,5), temperament (9,5) och arbetsvilja (9) - en cool, klok, tillitsfull häst!"





Ännu en hingst med riktigt intressant stam och som verkar riktigt, riktigt fin. Även denna hingst verkar fryst. Väljer jag honom blir han förstaval (och enda). Men då måste jag ut med alla pengar på en gång... Hingsten har varit i avel ett par år, vilket innebär att man kunnat se avkommorna som kom 2007 och han har uppfyllt alla förväntningar mer än väl.





RICHFIELD

"Bruksprovssegrare i dressyr 2004!
Richfield är en ädel, vacker och synnerligen talangfull dressyrhingst. Hans hingstlinje går via Rubinstein I tillbaka till oförglömlige Ramzes (se 2003 års hingstkatalog). Richfield är ur Ricciones första årgång. Han blev reservsegerhingst vid premieringen 2002 i Münster-Handorf och reservsegerhingst vid sitt 30-dagarsprov på Neustadt/Dosse 2003. Richfield köptes till Flyinge 2004 efter fullgjort bruksprov, en förutsättning för köpet. Det faktum att han blev segerhingst i dressyr ser vi som en extra bonus. Richfield har ett särdeles gott temperament, god ridbarhet, goda, elastiska och utvecklingsbara gångarter och en vilja att i alla sammanhang göra sitt bästa. Egenskaper, som krävs hos en blivande Grand Prix-häst! "



Sist och kanske minst har vi då Richfield. Trevlig stam, farfar Regazzoni har jag haft som förstaval många gånger i mina drömmar, det enda jag har att anmärka på är storleken. Skulle vilja att han var lite större, som typförädlare är han perfekt och det behövs på Pion som är av en gammal rejäl modell, men hon är lite liten på höjden och jag är lite tveksam till en för lite hingst till henne...

Text och bilder från Hippson.se

Etiketter:

0 hälsningar:

Skicka en kommentar

 
Find More Free Custom Color Layouts at April Showers