Strejk?

12/16/2007 08:38:00 em / I en annan del av Ulriks/ Hanna /

Då har man snart klarat av ännu en helg, 3:e Advent, och snart jul... Har planerat julmiddagen (vem tar vad) ikväll så jag hoppas det blir bra.

Kom precis in från stall och hönshus. Hästarna mår prima, väntar på att en fölmage ska dyka upp snart på Pion, än så länge lyser den med sin frånvaro! Visst är hon lite rundare, har fått lägga ut täckgjordarna något - men inget man ser med blotta ögat (även om vissa hävdade att hon såg dräktig ut redan i höstas med täcket på hahaha - bara att nicka och hålla med... svårt att jämföra två så olika hästtyper som Pion och Leo, gumman är ju något grövre men inte tjock för det!). I februari så börjar det vara dags att justera foderstaten igen (uträknad och klar redan!) för då börjar hon vara högdräktig så DÅ antar jag att det också börjar synas rejält!

Hönsen däremot har nog gått i strejk! Har tagit in bara ett ägg i flera dagar och ikväll blev det inget! Undrar om det har hänt tidigare? Det är väl i och för sig normalt för årstiden men det har ju inte varit speciellt kallt ändå. Förra vintern så la dom minsann ägg så det stod härliga till. Nu har dom ju dessutom dubbelt så stort och mycket finare hönshus. Det kanske är jag som är problemet, haha! Jag hängde nämligen inte mycket i hönshuset då jag var gravid....uuuuuurrrrkkk! Agda har ju legat och ruvad några dagar nu, men ikväll var hon på benen igen! Stackarn har väl gett upp... Det blir inga kycklingar till jul i år också. Förra året fick vi en liten surprise sådär lagom till jul. Agda hade smugglat undan en hög med ägg som hon ruvade så det blev kycklingar mitt i smällkalla vintern! I år så vet vi bättre och låter oss inte luras....

P1010131

Våran lillmisse Svante med kompisarna... Svante minns vi, snacka om FIN katt!

Etiketter:

0 hälsningar:

Skicka en kommentar

 
Find More Free Custom Color Layouts at April Showers