Samordningsansvar

2/05/2008 10:40:00 fm / I en annan del av Ulriks/ Hanna /

Jag satt här om kvällen och filosoferade över VARFÖR det så ofta är kvinnorna i hemmet som tar på sig det övergripnade ansvaret (jag VET att det faktiskt är så överlag, det är ingen personlig generalisering från min sida) över hus och hem. Det vill säga, vi är dom som ser till så att allt som ska göras blir gjort. Det stämmer mycket bra in på situationen i vårt hem. Jag vet att det till viss del beror på att jag har lite högre krav på vissa saker, som städningen till exempel, och därför städar jag gärna så att jag får det som jag vill - det är inte mer med det. Men ibland blir jag så trött på att hela tiden vara den som ser till så att allt blir gjort och att allt fungerar. Tack och lov så har jag ju en sambo som mer än gärna hjälper till, det underlättar, men han fick gärna ta initiativet någon gång... Hur som helst, han hörde precis av sig och berättade att han ska på en kurs om SAMORDNINGSANSVAR - kanske kan det vara något - även här hemma menar jag! Jag skulle gärna kunna ta en paus och luta mig tillbaka och bara göra det som jag blir tillsagd, hihi.

Etiketter:

4 hälsningar:

Anonym on 5 februari 2008 kl. 12:14

Det är nog tyvärr så att det är att de är nått instinktivt..ungefär som för hundar som ska springa runt runt o platta ner gräset där dom ska ligga fast det är i soffan :P

Nä jag vet inte. Men jag har en teori om att det är så för att de alltid varit så..Det bara blir så..ingen osm tänker på det utan tar det bara för givet!

Comment by Hanna on 5 februari 2008 kl. 12:33

Ja jag är också övertygad om att det ligger lååångt tillbaka, eftersom det faktiskt fanns en tid då kvinnorna skötte hemmet och männen jobbade. Det dröjer nog några generationer till innan vi har hunnit ikapp utvecklingen - om vi nånsin gör det!

Comment by P@rtyplupp on 6 februari 2008 kl. 22:00

Oj, jag tror vi har det tvärtom......*udda???*
jag tror nog att Micke har största ansvaret här hemma...nog för att jag är hjärnan bakom alltihopa, och han får göra det !! hahahahaha
Nädå...han städar nog mer än jag. men det kanske är för att när jag städar blir det precis lika ostäkigt igen på en kvart, och då orkar man inte göra det dag ut och dag in, så det får bli som det blir!!! ;-)

Comment by Hanna on 6 februari 2008 kl. 22:28

Ja och vi gör väl ungefär lika mycket fast det är jag som är hjärnan... ;) Det är nog mest JAG som behöver ändra på mig och inte min käre sambo haha!

Skicka en kommentar

 
Find More Free Custom Color Layouts at April Showers