I boken Små barn Står & går – Om barnets motorik, lekar och matvanor finns följande sammanfattning av barnets motoriska utveckling
Ålder (mån) | Grovmotorik | Finmotorik |
0-1 | Reflexvarelse | Saknas. |
1-2 | Viss huvudkontroll | Saknas. |
2-3 | God huvudkontroll | Saknas. |
3-4 | Stöder på armarna vid magliggande | Grabbgrepp |
4-5 | Vänder huvudet efter ljud | Griper medvetet. |
5-6 | Vänder sig runt | Flyttar föremål från ena handen till den andra |
6-7 | Står på alla fyra. Crawlkryper (åla). Växelvis benföring. Medverkar till sittande. | God handprecision. Dålig fingermotorik. |
7-8 | Kryper på knä. Sitter utan stöd. | Kan föra tummen mot handflatan. |
8-9 | Sätter sig själv. | River papper. |
9-10 | Reser sig. Går utmed möbler. Svårt att sätta sig från stående. | Pincettgrepp. |
10-12 | Går med enhandsstöd. Kan sätta sig ner själv | Bra pincettgrepp. Plockar smulor. |
Det är en ungefärlig sammanfattningen för hur den motorikska utvecklingen kan se ut. Vissa barn kanske sätter sig själva för de kan krypa, en del barn “hoppar över” vissa saker, somliga kryper mycket tidigare – andra mycket senare och det är fortfarande helt normalt. Barn som utvecklar motoriken senare är ju istället ofta mer verbalt utvecklade till exempel. Man tar en sak i taget helt enkelt. Smart så.
Etiketter: Småbarnsår
0 hälsningar:
Skicka en kommentar