.pekpinne

5/27/2010 11:41:00 fm / I en annan del av Ulriks/ Hanna /

Alltså. Jag blir ju alltid förfärad då jag ser någon rida utan hjälm. Och det händer ju ungefär jämt. Har väl hänt att jag glömt den då man har mössa på, men när jag kommer på  mig så är det bara att göra om, göra rätt. Hur snäll häst man än har, hur lydig och väldresserad den än är så finns det alltid omständigheter som vi inte kan rå på och hästarnas uråldriga instinkter är en kraft som inte går att förändra. Det är väl inte för inte, som ridsporten är en av världens absolut farligaste sporter. Säkerheten framför allt i all hästhantering!

Rider man en unghäst och inte har hjälm och helst en (välsittande och bra) väst – ja då har man nog inte “alla hästar hemma”. Så mycket som den hästen inte har sett eller varit med om – mycket högre olycksrisk. Man vet ju inte hur hästen reagerar i utsatta situationer ännu. Den har helt enkelt inte varit med om så mycket. Den dag vi sitter upp är en dramatisk skillnad för en häst. Den ser något från en vinkel som den inte är van att se. Den som sitter på rubbar hästens balans eftersom den nu har mycket mer vikt på sin främre kroppshalva. Hästen kan ju vara hur snäll som helst, vi hänger och det går fint, vi sitter upp och det är inga problem, vi går några steg och det går bra. Vi provar trava lite och det går bra. Plötsligt hoppar lilla hästen till för en fågel i en buske. Ryttarens balans förändras, det bli läskigt för lilla hästen som skyggar, ryttaren hänger inte riktigt med – hästen blir räddare och  - ja ni fattar. Från ingenstans kan det hända väldigt mycket väldigt fort.

När jag red in Bonheur (-99) så gick det ju precis hur bra som helst. Jag hängde, satt upp så småningom, och vågade till sist rida själv. Kanske tionde gången jag satt upp på honom, hade ingen ledare, så hann vi bara gå ett steg. Då kom han på att han skulle testa lite. Så han bockade. Blev skitskraj då han kände min tyngdpunkt förändras och jag hoppade av för att inte skrämma honom mera. Satt upp igen, han var supernervös och sprang bara. Runt, runt i ridhuset. Tills han uppfattade min röst där uppe, proandes, lugnandes. Och pallnitade. Jag flög in i sargen med huvudet före. Knäckte till revbenet så jag inte ens kunde öppna en dörr själv. Har aldrig ramalat av sedan dess, Bonheur kom över det där och allt gick ju bra i slutändan. Hjälm är bra. Men jag köpte mig en ny effter den smällen.

När vi jobbade med Leo så gick det också super. Men vi hann inte riktigt lika långt innan hans första reaktion kom. L satt upp för kanske femte gången, med ledare. Pang sa det bara, så flög hon som en vante ända till akuten trots både hjälm och väst. Den hjälmen fick jag kassera och köpa henne en ny. Men det gick också bra om än hon var öm, halt och lytt efteråt..  Vi vet fortfarande inte vad som egentligen hände.

Vad jag vill säga är egentligen bara, var rädd om er! Ha respekt! Hur bra det än går, så kan det hända något så himla fort och det är så onödigt.

 

Later.

Etiketter:

5 hälsningar:

Comment by SMÅKILLARNA on 27 maj 2010 kl. 15:45

Du har HELT rätt Hanna och jag rider aldrig aldrig aldrig utan hjälm, det var bara Ida, jag lovar! Jag är smartare än så... *ler*

Comment by Erika on 27 maj 2010 kl. 17:38

Du är klok du Hanna! Håller med på alla punkter. Man har uppenbarligen inte så mycket att vara rädd om i huvudknoppen om man inte skyddar den.

Comment by Hanna on 27 maj 2010 kl. 19:13

Haha ja det är bra Maria :)

Tack Erran!

Comment by Emilia on 29 maj 2010 kl. 10:31

Jag håller fullständigt med. Tyvärr har vi två tjejer här i byn som i stort sett alltid rider utan hjälm och det kan reta mig till vansinne. De bryr sig inte om att man påpekar det osv. De tror helt enkelt att de är odödliga....å sen håller det ju på med natural horsemanship. *pff*

Comment by Unknown on 29 maj 2010 kl. 11:16

Ja men vet du Emilia håller man på med NH så behöver man ingen hjälm ;) Nä, så tänker väl inte alla men jag har faktiskt hört det argumentet... håller man på med NH så är man ju ledare över sin häst och då kan ingenting hända - och kan man inte rida utan hjälm så ska man inte rida alls...

Skicka en kommentar

 
Find More Free Custom Color Layouts at April Showers