.pumla?

11/07/2009 08:28:00 em / I en annan del av Ulriks/ Hanna /

Foki skrev ett blogginlägg om en julgranspumla, folk blev som galna och fattade ingenting. Foki googlade och kom fram till att pumla är ett dialektalt ord som används i norra och mellersta Sverige för julgranskula. Nu är jag bara lite nyfiken på om jag har missat något, jag har nämligen ALDRIG hört att det skulle kallas för pumlor. Har du? Det är ju bara SÅ spännande med dialekter!

 

Later.

Etiketter:

5 hälsningar:

Anonym on 7 november 2009 kl. 21:39

Ingen av oss har hört talas om ordet./mordin

Comment by Jennie~* on 7 november 2009 kl. 22:40

Jodå, visst heter det pumla!

Här är också pappan i familjen borta, dock bara och ser fotboll. Själv var jag så trött efter buzzkväll hos Jossan och Erik igår så Cesar fick köra hem oss så vi får sova istället. Kevin behövde jag bara ta på pyjamasen så sov han och nu hoppas jag det är min tur!

Sov gott!

Anonym on 8 november 2009 kl. 18:49

Fast vi säger "pommel" eller "pommlern" i plural... =)
Kram Martina

Comment by ~Hanna~ on 8 november 2009 kl. 21:32

hihi ganska festligt, ifrån bygden jag kommer brukar vi säga julgranspoller... Fast pumla i flertal kanske blir poller?? En pumla flera poller/pummlor?? Nä, för avancerat ikväll...=)

Comment by Emilia on 8 november 2009 kl. 22:04

Jag jag har hört ganska många som kallar det för pumla/pumlor. Tror att det är ganska vanligt i Boden. Själv säger jag julgranskulor.

Skicka en kommentar

 
Find More Free Custom Color Layouts at April Showers