.träna

3/31/2011 01:20:00 em / I en annan del av Ulriks/ Hanna /

Jag försöker komma igång med träningen så smått. Jag har nog aldrig varit så svag i rygg och mage som nu, brukar snarare vara ganska stark just där! Men nu har jag liksom ingen core (kärna) och ingen hållning. Magen ser fortfarande ut att vara i femte månaden och det beror såklart på att det blev lite tätare mellan sista barnen och jag hann nog inte hämta mig riktigt där emellan.

När man är gravid så delar magmuskulaturen på sig för att lämna plats för magen. Därför är det viktigt att träna på rätt sätt, både när man är gravid och efteråt. Till exempel ska man aldrig, ALDRIG göra sit-ups/crunches och liknande övningar. Om man inte vill se ut så här:



Okey, man kanske vill se ut som Gwen... Men titta på hennes mage. Muskulaturen är helt delad på mitten och det är inte rätt! Hon har tränat sönder magen, säkert efter graviditeten. Däremot är det okey att göra plankan och andra liknande statiska övningar. Är man alldeles nyförlöst är det snart att börja med andningsövningar. Tänka att man blåser upp en ballong och verkligen känna hur magen drar mot ryggraden från naveln, så hittar man muskulaturen igen. För min del så tänker jag på hållningen nu när jag promenerar - rak i ryggen, fram med brösten, in med rumpan och det känns! Får träningsvärk ända från de nedersta magmusklerna och upp, och även ryggen får sig en omgång. SÅ otränad är jag nu. Längtar efter att få börja rida lite seriöst.

När jag promenerar är det förresten tofflorna på. Har inga andra skor som fungerar just nu... Tur jag inte lider av fotsvett! Haha.


0 hälsningar:

Skicka en kommentar

 
Find More Free Custom Color Layouts at April Showers