.enkäter

5/05/2011 11:43:00 em / I en annan del av Ulriks/ Hanna /

Jag är så yrkesskadad så jag kan inte svara på en enkät utan att granska frågorna och bedöma relevans, vetenskaplighet och om enkäten ens fungerar i verkligheten. Har nyss besvarat en enkät som jag inte blir klok på. Jag kan inte se att den som gör undersökningen kommer att ha ut något av enkäten. Det är olika svarsalternativ (t.ex. Ja, Nej, Kanske och Ja, lite Ja, mycket Jag vet inte) på de olika frågorna så det blir ju omöjligt att sammanställa svaren. En fråga är så formulerad att den inte ens passar med svarsalternativen. Gör man om frågan så blir den exakt likadan som frågan innan? Hur ska man svara? På minst tre frågor borde "Jag vet inte" finnas som alternativ, eftersom man faktiskt inte alltid kan svara på just de frågorna - men det gör inte det och man måste välja att kryssa i det alternativ som blir minst fel? Men totalt missledande. Kryssar man inte i något svar blir ju hela enkäten ogiltig. På ett annat ställe ombeds man hoppa över några frågor om man svarar på ett visst sätt - det är bara det att man hoppar över FÖR många frågor och missar en som alla borde svara på... Nä. Jag är skadad. Brukar inte lämna in enkäter som inte fungerar men denna gång gjorde jag det.. Men jag tror inte mina svar blir till nytta för undesökningen.

Ett hett tips! Testa enkäten på ett par testpersoner innan den går ut så ni ser att den fungerar i verkligheten. Tänk noga igenom HUR den ska sammanställas och om ni verkligen ställer frågor dom kan leda till det ni vill veta. Man kan prova göra en sammanställning efter lite random fejkade svar bara för att se vad man skulle kunna få ut av enkäten.

Etiketter:

0 hälsningar:

Skicka en kommentar

 
Find More Free Custom Color Layouts at April Showers