Franskt lantbröd!

12/11/2008 01:32:00 em / I en annan del av Ulriks/ Hanna /

Ett bröd som tar lite tid men inte så mycket arbete,  och det blir himla gott.

16 dl mjöl (jag blandar fullkornsdinkel och grahamsmjöl som har lite lägre GI och mer fibrer - då håller sig blodsockret på plats. Dessutom är det gott!)

25 g jäst (för osöta bröd)

2 tsk salt

6 dl vatten (37 grader)

1 dl solroskärnor

½ dl sesamfrö

2 msk linfrö

man kan ha vilka frön man vill, och variera mängden efter tycke och smak. Linfrn ska man inte ha för mycket av dock, det sätter sån fart på magen! Frön sänker brödets GI så att blodsockret håller sig jämnt och fint.

Blanda jästen med degvätskan och arbeta sedan ner salt, frön och mjöl.

Jäs i kylen i 4 timmar! Ha plastfolie över.

Baka ut lätt i två limpor.

Jäs i 1,5 timme i rumstemperatur

Skär 3-4 snitt över bröden

Grädda 10 minuter, 250 grader (något svalare om varmluftsugn)

Pensla med RIKLIGT med vatten

Låt stå i avstängd ugn i 30 minuter

Svalna på galler UTAN bakduk

Lycka till!

Etiketter:

3 hälsningar:

Comment by Jessica on 11 december 2008 kl. 21:42

Du bara bakar och bakar trodde att du skulle va less efter helgenmen inte de då, nu har jag fixat en liten dator(7 tum) så att jag kan läsa alla bloggar. Nu käns det som att man är på banan igen.

Comment by Hanna on 11 december 2008 kl. 22:21

Ja om jag ändå var så duktig... men, nej jag har inte bakat idag. Bara lovat att lägga ut några bra recept ;)

Anonym on 12 december 2008 kl. 14:57

Det måste jag prova någon dag.

Skicka en kommentar

 
Find More Free Custom Color Layouts at April Showers