.att göra en

6/10/2011 10:29:00 em / I en annan del av Ulriks/ Hanna /

...Alex Schulman. Det vill säga, sno någon annans frågor. Det gör jag nu i brist på annat intressant att blogga om än sol och värme. Och något måste jag ju hitta på när jag sitter på en stol mellan Svante och Tyras rum och väntar på att få springa till antingen ena eller den andra som inte kan sova på grund av just värmen.

Snor A.M.O:s frågor (är det inte just hon som brukar göra en Alex...?)

Ja, och jag vill ju fortfarande höra om LCHF och förhållandet till mat och vikt och hälsa!
LCHF har jag "aldrig" provat mer än första veckorna då jag kört GI. Passar mig bra som kickstart, man förlorar ju massor med vätska till en början och känner sig lättare. Men i längden vill man ju ha mera vätska och mindre fett i kroppen vilket man säkert får med LCHF. Jag vågar dock inte köra längre än så utan att kunna kontrollera mina värden. Sen är det ju som två läger - de som mår jättebra och de som tappar matlusten, börjar må dåligt och så vidare... Vilken är jag? Gissar att jag lätt blir den senare då jag hela tiden får kämpa med min matlust ändå. Vågar liksom inte trixa så mycket.

Men GI kör jag gärna, inte just nu då jag ammar dock. Då äter jag mer kolhydrater, men håller mig gärna åt GI-hållet för att inte drabbas av sockerdjävulen. GI ser jag inte som en kost för att gå ner i vikt utan det mår jag bra av och kan kontrollera sockersuget bättre. Vill jag gå ner i vikt måste jag göra av med fler kalorier än jag äter. Så orättvist är det, för somliga (min man till exempel har mycket högre förbränning än jag). Att bara banta utan träning är värdelöst för då går man upp så fort igen. Tränar man får man tamejtusan bättre förbränning och musklerna kräver bränsle! Jag tränar just nu 6 dagar per vecka - bara PW för annat hinner jag inte. Men det är bättre än inget. Rider förstås så ofta jag kan. Sedan februari -förlossning- har jag gått ner ca 18 kilo. Det är tacksamt för så mycket gick jag inte upp. Men innan Svante blev till gick jag ju upp en del så det finns att ta av. 11 kilo till är väl målet på sikt. På ett ungefär sådär.

Med tanke på det länga svaret så kan man väl konstatera att kost och hälsa är ett visst intresse. Jag läser på väldigt mycket.

Jag undrar hur du gör när du fotograferar dig själv. Ber du någon annan göra det eller ställer du in kameran på självutlösning?Jag tänkte först photobooth men på många bilder sitter du ju vid datorn så att den är med i bild så det går ju inte.
Nä photobooth använder jag inte. Kör inte Mac (tyvärr). Oftast håller jag upp iphonen och trycker av bara. Ibland är det Olivia bakom kameran.

Ja, vilket är ditt bästa föräldratips?
säg aldrig "jag ska aaaaldrig göra si eller så" för det kommer du att göra. Även om det inte blir så som du har tänkt så lovat jag att dina ungar kommer att växa upp och må bra. Massor med kärlek är det viktigaste och bebisar kan man inte skämma bort för får de extra mycket närhet så blir de trygga senare i livet. Vart visst många tips?

Varför heter din blogg som den gör?
det fanns en Bonheur i mitt liv i en tid som var då. Men han har präglat mig så mycket och visat mig att jag kan klara av så mycket bara jag bestämmer mig, försöker, och inte ger upp. Det kommer jag alltid att bära med mig. Jag skapar min egen lycka.

Har du nåt tips på hur man kan "ta hand om sig" när man är någorlunda nybliven förälder och liksom inte vill snöa igen helt när det gäller film, musik, politik, tv-serier? Finns det nåt bra och någorlunda smidigt sätt att hålla sig uppdaterad?
skaffa ett till barn och känn att du kan njuta av bebistiden istället för att ha krav på dig själv. Njut av nuet för om bara en liten stund har du all tid i världen. Eller i alla fall mer tid för dig själv.

Hur ser dina vänskapsrelationer ut?
Lite ledsamt på nåt vis. Jag har inte så många men nära vänskapsrelationer och ändå hinner jag inte med dem i närheten som förr. Men det är en tid som är nu och jag värnar om de vänner som jag har "för livet". Vi får väl börja hänga ofta igen då vi är runt 40 och coola istället för runt 30 som är en intensiv tid.

Vad tror du att andra människor i allmänhet (kollegor, klasskompisar, bekanta) tycker om dig?
Jag hoppas de som känner mig tycker bra om mig helt enkelt. Vad andra tycker orkar jag inte fundera över.

Vad är ditt bästa stiltips?
Ha det som du tycker är

Bekvämt
och
Snyggt

Känner du dig bekväm och snygg utstrålar du självkänsla och den stilen klär alla. Är du obekväm men snyggt klädd ser du ändå osäker och obekväm ut. Är du bara bekvämt klädd men inte "snygg" så har du mjukisar och det är väl inte direkt någon skön stil att skryta med.

Om du fick flytta vart du ville, vart skulle det bli, eller skulle du vilja bo kvar?
Jag är inte säker på att jag skulle bo kvar. Men jag drar inte igång projekt flytt förrän jag är säker på var jag vill bo. Så länge vi stannar i den här kommunen så tänker jag inte flytta på mig!

Vad sa egentligen Lasse Berghagen när han lämnade studion?
Det vet väl inte jag...

Varför LCHF i stället för GI? Tvärtom! Se första frågan.





Etiketter: , , , ,

0 hälsningar:

Skicka en kommentar

 
Find More Free Custom Color Layouts at April Showers