.över

7/25/2011 11:23:00 fm / I en annan del av Ulriks/ Hanna /

Världens kortaste semester är över. Så känns det i alla fall... Det är förvisso bara pappan som jobbar och sommaren är ju inte slut den heller. Men lite rutiner på vardagarna skadat nog inte.

Jag är glad att jag inte bloggade helgen som var. Vad hade jag kunnat skriva? Det som hänt i Oslo och Utøya är så ofattbart och svårt att få grepp om. Allt jag hade kunnat skriva hade blivit banalt och futtigt. Jag har inte ens kunnat läsa bloggar som vanligt. Hur kan man läsa om outfitar, shopping, fester, bebisframsteg när världen brinner? Istället har jag grottat ner mig i artiklar, ledare och blogginlägg från ögonvittnen. De som var där. Jag har läst, och läst och läst. Jag måste, det är min terapi när något sådant här händer. Jag måste veta, måste känna. Analysera. Sätta mig in i politiken. Jag lider med de anhöriga, de föräldrar som tvingats överleva sina barn som togs av daga av en terrorist. Det är så sjukt!

Idag klockan tolv håller vi en tyst minut för offren i Oslo och på Utøya.

Terrordådet i Norge är oss så nära att vi känner att det kunde lika gärna ha drabbat oss. Därför blir vår empati genuin och vi känner med norrmännen. Där är våra tankar nu. Demokratin måste segra och hatet måste övervinnas med kärlek och gemenskap. Det är enda utvägen.

Vi ska dock inte glömma det andra som händer i världen. En ensam terrorist som gör så stor skada (93 döda i Norge är att jämföra med 5000 döda i USA) är förvisso inte vardagsmat, inte ens på andra sidan jorden. Men:

Människorna som lever på Afrikas horn hotas av svält om ingenting drastiskt sker. 10 miljoner personer. Torkan som drabbat regionen leder till missväxt, boskapsdöd och att en stor del av befolkningen mister sina inkomstmöjligheter. Ökade livsmedelspriser och konflikter förvärrar situationen ytterligare. Och i de läger dit människor flyr sker våldtäkter och övergrepp mot kvinnor och barn.

Långsiktigt behövs politiska åtgärder för att rädda den kontinent som vi i väst så länge utnyttjat och härjat med efter egna intressen. Kortsiktigt behövs pengar. Akut. Nu.

Offra ett par av semesterölen. Eller det där linnet som du ändå har tio likadana av i garderoben. Eller något annat du faktiskt kan klara dig utan. Världen brinner just nu! Vi kan be för norrmännen, sända dem våra tankar och stå eniga med dem i demokratins namn. De behöver inget ekonomiskt bistånd. Vi kan bidra med en liten slant till människorna på Afrikas horn.

SMS:a "AKUT TORKA" till 72900 för att skänka 100 kronor till Röda Korsets insatser i östra Afrika.

Eller SMS:a "BARN" till 72950 för att skänka 200 kronor till Rädda Barnens arbete för de svältande i samma område.


0 hälsningar:

Skicka en kommentar

 
Find More Free Custom Color Layouts at April Showers